![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||
Súčasť produktu | |||||||||||||||
Pracovná doska
|
|||||||||||||||
B | by | bylina | bystrý | byť | obyčaj | býk | byvol | ||||||||
kobyla | Bytča | ||||||||||||||
M | my | mykať (sa) | mýliť (sa) | myslieť | umyť | smyk | šmýkať (sa) | ||||||||
myš | mýto | hmýriť (sa) | hmyz | žmýkať | mys | ||||||||||
P | pyšný | pýtať sa | pýr | pysk | pytliak | kopyto | pykať | ||||||||
R | ryba | rýchly | rys | ryť | hrýzť | kryť | strýc | ||||||||
ryža | bryndza | ryha | ryk | rýdzi | rýpať | rysavý | |||||||||
rytier | kryha | koryto | trýzniť | rým | Torysa | ||||||||||
S | syn | syr | sýty | sypať | syčať | sýkorka | syseľ | ||||||||
sychravý | -sychať | ||||||||||||||
V | vy- | vý- | vysoký | zvyk | vy | vydra | vyhňa | ||||||||
výr | výskať | vyžla | vyť | ||||||||||||
Z | jazyk | -zývať | |||||||||||||
Kartičky Dodaný súbor obsahuje 715 kartičiek: B(129), M(129), P(79), R(167), S(80), V(101), Z(33) Každá kartička je potlačená z oboch strán. Na čelnej strane kartičky je slovné spojenie s vynechaným i,í,y,ý. Opak kartičky je lemovaný farebným rámčekom oranžovej farby (pri slovách s i,í), alebo zelenej farby (pri slovách y,ý). Plocha kartičky z rubovej strany je rozdelená na niekoľko polí (okien). Ich význam je zobrazený na ukážke.
Kartičky sú očíslované, aby sa sprehľadnila
manipulácia. Pri odvodených (utvorených) slovách je zelenou farbou vytlačený koreň
slova s y,ý. V ostatných prípadoch je i,í vyznačené oranžovou farbou. Pri
odvodených (utvorených) slovách je v pravom hornom rohu kartičky uvedené, od
ktorého vybraného slova sú odvodené (utvorené). V okne s pomôckou, ak je
to potrebné, sú deti upozornené na význam slova v použitom slovnom spojení
a na možnú zámenu so slovami podobne znejúcimi, ale s odlišným pravopisom.
Je tak zdôraznená závislosť pravopisu od významu slova. Medzi žiakmi sa často
nájdu deti, ktoré majú problémy s čítaním.
|
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||
vybrané slovo | odvodené (utvorené) slovo | nie je vybrané, ani odvodené (utvorené) | |||||||||||||
Bohužiaľ, z učebníc nie je jasné, či majú učitelia a žiaci používať termín odvodené alebo utvorené slovo (i keď ich chápeme ako synonymá). Z tohto dôvodu používanie zvolených znakov vyriešilo tento problém. Záleží už len na učiteľovi, ktorý termín budú jeho žiaci používať. Veď cieľom učiva o vybraných slovách nie je narábanie s pojmami a termínmi, ale v prvom rade zvládnutie ich pravopisu.
|